
görüntüyü yansıtabilir, kadraj dışındaki görüntüyü ise sadece fotoğrafı çeken kişi(ler) görebilir. ''O an'' dedikleri şey bundan ibarettir sadece, fotoğrafa bakan kişi sadece fotoğraf makinesinin kadrajını görebildiklerini görebilir. Burada önemli olan şey fotoğraf makinesinin kadrajındaki görüntüyü anlamak ve hissetmektir. Bu sebepten ötürü fotoğraf gerçeği yansıttığı gibi görünsede aslında kocaman bir yalanın bir parçası olarak bize kendine çeker. Yukarıda ki fotoğraf ise fotoğrafın bir 'yalan' olduğunun 'ispatıdır'. Amerikan emperyalizmi tarafından işgal edilen Irak'ta olaysız bir günün geçmediğini hepimiz bilmekteyiz. Gerçekleşen bir patlamanın ardından ağır yaralanan bir 'Iraklı çocuk' Amerikan askerinin kolları arasında sözüm ona 'şevkatle' elleri arasında kurtarılma bahanesi ile hastaneye götürülüyor... Sonuç ise Amerikan askerinin masum olduğunu aslında oraya demokrasi götürdüğünü ispat edillmesi için 'burjuva meydasına mensup bir foto-muhabir' tarafından çekildiği aşikarğını ispatlayacak nitelik taşımaktadır(!). Fotoğra bakan her kişinin yapmış olduğu ilk yorum: 'demek ki Amerikan askerininde bir vicdanı bulunuyormuş' 'demek ki onlarda insanmış' 'demek ki ırak halkına demokrasi götürülmese o çocuk çoktan ölmüştü' gibi yorumlar yapılması çokta anormal bir davranış olmasa gerek! Fakat unutulan ayrıntıyıyı unutmak kadar da anormallik yok sanırım? 'bu çocuk anne-babası-dayısı-kardeşi-ablası-AİLESİ' o patlamada belkide hayatını yitiridi. Masum dediğiniz o asker(ler) patlama gerçekleşmesinde bir numaralı faillidir... Yukarıda fotoğrafta bunları görmek mümkün değildir.


Nasıl ki tarih tam manasıyla gerçekleri anlatmazsa ve insanlar kendilerine göre yorumlarsa olayları ve ona göre yazarlarsa fotoğrafta öyledir. Göstermek istediklerimizi yayınlarız. Tam bir bilgi kaynağı değildir anlayacağımız. Bir sanat fotoğrafçısı için pek önemli değildir, anlaşılıp anlaşılmamak. Fakat bir haber fotoğrafçısıysanız çok şeyler değişebilir.
YanıtlaSil